Mission Possible

Reisverslag Workshop Yaroslavl

Hieronder volgt het reisverslag van Bert Jansen. Hij reisde met vakdocenten van TerraNext naar de rehabilitatieboerderij in de buurt van Yaroslavl. De reis duurde 1 week en vond plaats van 25 t/m 31 oktober. Eerder was Bert actief voor Mission Possible in de RUN van Winschoten waar hij mee deed aan de 10x10 km estafette.

Uit het dagboek van ………

Een reisverslag van Bert Jansen, naar de boerderij van Mission Possible bij Yaroslavl in Rusland.

25 oktober om 4.45 uur vertrokken we in een bus van Henk en Aaltje Bolhuis eigenaren van hoveniersbedrijf ‘De Wilde Appel’ te Uithuizen. Bert Dokter, directeur van Mission Possible Nederland, was in Uithuizen al ingestapt. Als vutter en binnenkort met pensioen had ik voldoende tijd om mee te gaan om een reisverslag te schrijven en om naderhand mensen uit eigen omgeving en netwerk enthousiast te maken voor Mission Possible. Samen reden we naar Eelde naar het complex van Terra Next. Om 5.50 uur stapten we met onze bagage over in een bus van Terra Next. Met de docenten Herman Oldekamp en Fonger van Veenen gingen we richting Düsseldorf om van daaruit het vliegtuig te nemen naar Moskou. We kwamen om 9.00 uur aan in Düsseldorf. Om 10.40 uur begon de vliegreis per airbus 320 van Aeroflot. Het was een toestel waar maximaal 170 passagiers mee kunnen worden vervoerd. De vlucht verliep voorspoedig.

Om 15.45 uur (in Nederland 13.45 uur) kwamen aan op een luchthaven van Moskou. We zouden worden opgehaald door een bus van Mission Possible. Na enige tijd wachten (het was druk op de rondweg om Moskou) reden we naar ons hotel. Het ging moeizaam, er waren lange files. Onderweg werd een lading melkproducten opgehaald uit een depot, bestemd voor de opvangcentra in Moskou en Yaroslavl. Het werd passen en meten, maar we vonden nog ruimte voor ons als passagiers. Tijdens het rijden vernamen we al vreemde geluiden aan de bus. We verwonderden ons er over dat we konden doorrijden. Ondertussen probeerden we de smaak van diverse (zuivel)producten. Na een lange reis was alles heerlijk. Om 21.30 uur kwamen we aan bij ons hotel (Beta-hotel).

We besloten, na het inchecken, om deze avond nog een bezoek te brengen aan ‘Het Rode Plein’. Waarschijnlijk zouden we de volgende dag in tijdnood komen, daarom toch maar direct op pad. Naar de metro was het een korte wandeling. Per metro waren we in een mum van tijd bij ‘Het Rode Plein’. Tijdens het metro-tochtje moest Aaltje een sprong maken voor ‘eigen leven.’ Een (oudere) dame ging haar buurvrouw met een stok te lijf. Aaltje kon zich ter nauwer nood aan het gevecht onttrekken.

‘Het Rode Plein’: wat een prachtige gebouwen! Ze waren schitterend verlicht. Vele foto’s hebben we kunnen maken. Vervolgens hebben we nog een warme hap gegeten bij MacDonalds aan ‘Het Rode Plein’! Om 12.00 uur waren we terug in ons hotel. Na een borrel (voor sommigen een wodka) gingen we slapen.

Mission Possible Rode Plein Mission Possible Rode Plein

26 oktober om 8.30 uur stonden we op en gingen vanaf 9.00 uur ontbijten. Tijdens het ontbijt kregen we te horen dat we rustig aan konden doen; de bus ging eerst naar een garage voor reparatie/ verhelpen van de ‘vreemde geluiden’. Tegelijk kregen we te horen dat eerst onderdelen moesten worden besteld. We hebben na het ontbijt een markt waar souvenirs te koop waren, bezocht. De eerste sneeuw begon te vallen. Na nog wat gegeten te hebben (een omelet) kregen we te horen dat de onderdelen waren aangekomen. De reparatie zou ongeveer 1,5 uur in beslag gaan nemen. Uiteindelijk werd het wat langer; om 17.45 uur zijn we vertrokken naar onze bestemming; de boerderij bij Yaroslavl.

We hadden een andere chauffeur; Gennady Dolbin, de directeur van de vestigingen in Moskou en Yaroslavl. De bus maakte nu minder ‘vreemde geluiden’. De chauffeur was geen auto met versnelling meer gewend, wat even wennen was voor hem. Hij zette na dat we de file voorbij waren, er flink de vaart in. Na een tijd rijden begon het te sneeuwen en werd het behoorlijk glad. Gennady had er blijkbaar weinig hinder van; hij reed stevig door. Onderweg zagen we meerdere gestrande auto’s liggen. Het bleek het resultaat van de eerste sneeuwval van dit seizoen te zijn. Om 22.00 uur zijn we gestopt bij een wegrestaurant en hebben daar heerlijk gegeten; soep, kom met aardappelen en diverse groenten en daarna koffie. Bert D(okter) ging op verzoek van Gennady hardop voor in gebed. Na een uur gingen we weer rijden. Het laatste stuk van de route was tamelijk slecht, we werden behoorlijk door elkaar geschud. Om 1.00 uur (inmiddels 27 oktober) kwamen we aan bij de boerderij.

De boerderij voorbij een dorp in ‘het veld’. We mochten logeren in het hoofdverblijf van de boerderij, waar ook Gennady verblijf hield. Na het uitladen van onze bagage gingen we samen theedrinken in de keuken. Eindelijk om 2.00 uur naar bed.

Mission Possible Yaroslavl Mission Possible Yaroslavl

Om 8.30 uur was het opstaan en om 9.00 uur kregen we ontbijt in een ruimte beneden het gastenverblijf. We werden echt als gasten bediend. Het ontbijt was zeer overvloedig. Om 10.00 uur zou het theoriegedeelte van de zaagcursus starten. 6 cursisten van het centrum zouden de opleiding gaan volgen. 3 instructeurs gaven les in het Nederlands met als tolk in het Russisch, Bert Dokter.

De cursisten bleken zeer leergierig te zijn. Maandag zou het praktische gedeelte volgen. Op het terrein is ook een Banya, een soort sauna. Deze kon worden bezocht door de vrouwen van 17.00 uur tot 19.00 uur en door de mannen van 19.30 uur tot 21.30 uur. Na het bezoek volgde een maaltijd boven in het gebouw. Een hele happening. Één van de schapen had het loodje gelegd en werd verorberd. Om 1 uur , inmiddels was het de 28e oktober, gingen we slapen.

Voor de bewoners die het rehabilitatie-programma volgen is het verplicht om elke morgen om 7.30 uur de dagopening bij te wonen en ’s avonds de dagsluiting. Ook als ze niet gelovig zijn, zijn ze verplicht om te komen. Ze hoeven echter niet actief mee te doen. Tijdens deze bijeenkomsten wordt er gezongen onder begeleiding van een gitaar, gebeden en een gedeelte uit de Bijbel gelezen. Daarna houdt één van de bewoners bij toerbeurt een inprovisatie/memorisatie over het Bijbelgedeelte. Tenslotte wordt afgesloten met zingen en gebed.

Het lag in de bedoeling om zondagochtend een samenkomst te houden, zeg maar een soort kerkdienst. Normaal om 10 uur. Zondagochtend hoorden we dat de aanvang was verplaatst naar 12 uur. Echter tegen de middag viel de elektriciteit uit. Besloten werd de dienst te verplaatsen naar de avond. Na de maaltijd hebben we eerst de boerderij bekeken, we kregen een rondleiding door Gennady. Na een soort tussenmaaltijd heeft Gennady ons (de gasten) ’s middags naar Yaroslavl gereden, waar we een prachtige Russisch Orthodoxe Kerk hebben bezocht en tevens een voormalig klooster. Inmiddels had de sneeuwval doorgezet en lag er al 15 cm. De stroomuitval was nog steeds niet verholpen; we gingen eten bij kaarslicht. De ‘kerkdienst’ werd uiteindelijk noodgedwongen geannuleerd. Gelukkig konden we ’s avonds in het vertrek van Gennady ons verwarmen bij de open haard. We dronken thee en de sfeer is uitstekend.

Herman babbelt graag, Fonger is wat rustiger, Aaltje en Henk vullen elkaar als echtpaar goed aan. Bert D. heeft het, zodra er Russen bijkomen direct druk met vertalen, Bert J. is druk met het maken van aantekeningen. Om 12 uur gaan we slapen.

29 oktober staat het ontbijt klaar om 9.00 uur. We staan om 8.00 uur op. Toen we om 9.00 uur aankwamen bleken we even te moeten wachten. De eerste dag kregen we pap aangeboden, maar de meesten vonden dit minder geslaagd. Vandaag zouden we omelet van Gennady persoonlijk krijgen. Hierin had hij 40 eieren verwerkt. Het was een heerlijke traktatie. Om 10 uur zou het vervolg van de cursus beginnen; eerst nog kort de theorie en daarna het praktische gedeelte, het zagen van bomen in de praktijk. Van de 6 cursisten zijn er nu 5 aanwezig. 1 is met z’n kindje naar het ziekenhuis. Daarna gaan we richting bomen. 2 groepjes met elk een docent gaan aan de slag.

Mission Possible Yaroslavl Mission Possible Yaroslavl

’s Middags heb ik meegeholpen met het opladen van de stukken boom op een wagen getrokken door een tractor. Ook zelf op een tractor mogen rijden. Om 17.00 uur ben ik afgereisd naar de koeienstal en heb geholpen met het melken. ‘k heb 10 van de 13 koeien gemolken,’samen met 2 ‘melkdames’. De opbrengst was minimaal; 35 liter melk van 13 koeien! Dit kan een aandachtspunt voor de leiding van de boerderij worden. Zorgen voor een betere koe (k.i. van betere stieren?) lijkt me een idee. Overigens zijn het heel rustige koeien. Daarna thee gedronken met de andere ‘gasten’. Om 19.30 uur een uitgebreid diner genuttigd. Na het eten gekeken en geluisterd naar een dagsluiting.

Tot 24.00 uur hebben weer bij de open haard thee gedronken en met elkaar gepraat. Er was o.a. ruimte voor gesprekken over geloof en accepteren van onderlinge verschillen van denken over ‘bijzaken’. Uiteindelijk gaat het om geloof in God en de verlossing door Christus. Waarna wij eeuwig zullen leven bij God. Tijdens deze dagen vernamen wij dat op de boerderij een z.g. Christelijke levensstijl wordt nagestreefd. Niets wordt opgedrongen, alleen de dagopening en dagsluiting zijn verplicht. Velen komen tijdens hun verblijf tot geloof en worden gedoopt in de rivier. Soms in ijskoud water. Op 30 oktober heb ik samen met Bert D. een dagopening bijgewoond. Dit vond ik zeer indrukwekkend. Je merkte dat de meeste aanwezigen intensief meededen .

Na de bijeenkomst troffen wij de boer van het bedrijf, een neef van Gennady, in het eetzaaltje. Hij was vastgeraakt in het moeras tijdens het jagen. Had tot z’n borst in de modder gezeten, maar was gelukkig ‘bewaard’. Om 9.00 uur gingen we ontbijten. Na het ontbijt gingen docenten en cursisten weer het bos in. Zelf ben ik afgereisd naar de slachtruimte, waar een varken zou worden geslacht. ‘k Heb het hele proces meegemaakt en er foto’s van gemaakt. ’s Middags kregen we al gedeelten van het vlees op ons bord.

Mission Possible Yaroslavl Mission Possible Yaroslavl

Na het slachten was het tijd voor koffie met broodjes. Ik werd uitgenodigd om mee naar de schaftruimte te komen. Nadat de koffie was ingeschonken en uitgedeeld, gingen de bewoners in een kring staan en ging één van hen voor in gebed. Daarna kregen we broodjes en opnieuw koffie. Communiceren met Russen bleek gemakkelijker dan verwacht. Een beetje Engels en de rest met handen en voeten. Daarna heb ik nog wat rondgekeken op het terrein.

De tractorchauffeur van gisteren startte voor mij nog een oude tractor en reed er even op rond. N.B. Deze jongeman zal binnenkort weer teruggaan naar z’n vrouw en kind in St. Petersburg. Hij vertelde mij dat hij ook bestuurder van de combine is om het graan te dorsen. Om 14.00 uur volgt opnieuw een overdadige maaltijd : vlees (het zojuist geslachte varken), aardappelen , enz.. Na de maaltijd nog wat rondgekeken op het erf. Geholpen met houthakken en naderhand weer theegedronken.

Om 19.00 uur kwamen we samen met bewoners en leiding bijeen in de eetzaal/ruimte voor de dag-opening/sluiting. Vanavond zullen de certificaten aan de deelnemers van de workshop worden uitgereikt. De start van de bijeenkomst loopt wat uit: we starten om 20.00 uur. Eerst krijgen we dagsluiting geleid door Gennady. Samenzang begeleid met een gitaar, gebed en toespraak door Gennady. Bert Dokter treedt nu ook op als vertaler. Daarna spreekt hij de mensen toe; ruim 20 minuten in het Russisch (m’n pet er voor af). Ook werden wij als gasten aan de aanwezigen voorgesteld. Daarna kwam het hoogtepunt van de avond, de uitreiking van de certificaten. 6 jongemannen kregen van docent Fonger , na ondertekening door alle 3 docenten en de cursist een exemplaar in het Nederlands en het Russisch uitgereikt (met dank aan Terra Next; sturen van de concepten, en Marina Dokter (de echtgenote van Bert) voor de controle in het Russisch. Wat waren de cursisten blij. Voor een aantal het eerste diploma/certificaat in hun leven! Door het behalen van deze opleiding hebben ze zichtbaar meer zelfvertrouwen gekregen en kunnen met hun nieuwe kennis aan de slag.

Aan het eind van de uitreiking heeft Henk een dankwoord namens ons als Nederlandse gasten uitgesproken, met vertaling door Bert D. Na deze bijeenkomst volgde samen eten. Zelf heb ik naast en tegenover een paar bewoners gezeten en met hun kunnen kletsen over oude tractoren. Daarna volgde een afscheid van iedereen. In de keuken van ons verblijf hebben we nog wat nagepraat en theegedronken. Om 11.30 uur gaan slapen en om de 31e oktober om 4.30 uur weer op.

Om 5.20 uur stond onze bus gereed voor vertrek naar de luchthaven van Moskou. Opnieuw hadden we als chauffeur Gennady. Na ongeveer 2 uren te hebben gereden volgde een tussenstop in een wegrestaurant. We kwamen om 11.30 uur aan bij het vliegveld. Daarna volgde het afscheid met Gennady. Hij noemde ons ‘zijn nieuwe vrienden’. Een uitnodiging voor een vervolg kregen we mee, maar dan in de zomer. Met onze bagage gingen we richting wachthal. Een fotosessie van onze groep werd verzorgd door een onbekende wachtende passagier. Om 13.00 uur gingen we richting vliegtuig, waarna de vlucht naar Düsseldorf begon om ruim 13.30 uur. Aankomst in Düsseldorf om 14.00 uur (Duitse/Nederlandse tijd). Docenten Herman en Fonger hebben ons per Terra Next bus naar Eelde gereden. Na van hen afscheid te hebben genomen, vertrokken we voor het laatste gedeelte. Om 19.00 uur waren we weer thuis in Usquert, en werden begroet door Dineke (mijn vrouw) en Jop (onze hond).

Einde van een zeer indrukwekkende en geweldige reis.

Gebed

Here God wat bent U groot en machtig.
U heeft de wereld goed geschapen.
De mens heeft er echter een puinhoop van gemaakt door in zonde te vallen.
Maar U stuurde Uw Zoon naar deze wereld.
Hij kwam om te worden als ons, echter zonder de zonde.
Hij betaalde voor onze schuld en maakte de weg vrij naar U toe.
Als we dat geloven , dan stopt ons leven niet bij ons sterven maar krijgen wij eeuwig leven bij U.
Wij bidden U, zegent U het werk van Bert Dokter en van Gennady en vele anderen voor Mission Possible.
Het geven van voedsel en onderdak , helpen bij het afkicken van die vreselijke drugs en dat teveel aan alcohol en bovenal U leren kennen.
Wij vragen U dit alles in Jezus naam, amen.